Benzín vs Diesel



            Po dlhom hádaní sa s kamarátmi o tom, ktorá motorizácia je výhodnejšia vzhľadom k peňaženke užívateľa som sa rozhodol aspoň o aké také priblíženie sa nákladom na prevádzku vozidla konkrétne Peugeot 406 v motorizácii 1.8 16V 81Kw vs 2.0 HDi 80kw. Reálnu situáciu nemám šancu opísať kedže poruchy sú nevyspytateľné a ako každý dobre vie keď sa zvíkendieva s pracovným nasadením to ide dole vodou a tak to platí pre ktorúkoľvek značku, alebo odvetvie. V článku budem porovnávať náklady na prevádzku, opravy a údržbu za obdobie 200 000 km. Je to hlavne preto, že pri takomto počte kilometrov je už nutné aj pri dieslových motoroch, ktoré majú síce dlhšiu životnosť, ale v prípade poruchy bývajú sumy za opravy o to nákladnejšie čo sa dozvieme postupom v článku.

Porovnávanie budem brať z dvoch strán. Z jednej pri užívaní vozidla, ktoré okrem klasickej údržby a povinnej výmeny dielov, ktoré sú odporúčané výrobcom, ako sú výmena rozvodového remeňa, motorového oleja, filtrov atď. a z druhej sumár cien za nečakané náklady na údržbu.Ceny budem uvádzať k dňu písania tohto článku čo je 5.9.2012

Náklady za 1.8 16V 81Kw

Motorový olej - 4.25l 

Chladiaca kvapalina - cca 8,8l
Prevodový olej - cca 1,9l
Palivová nádrž - 70l – Natural 95 105,98€ (Najlacnejšia cena na Slovensku v danom dni)
Zapaľovacie sviečky - Bosch FR8 LDC
Brzdové dostičky vpredu
Brzdové kotúče vpredu


Každých 10 000 km 


Motorový olej - TOTAL QUARTZ 9000 5W-40. 1l - 4,60 € + Olejový filter 1 ks – 4,00 €

Za cele obdobie 85l – 391,00 € + 20 ks – 80,00 €

Spolu 471,00 €


Každých 30 000 km, alebo podľa stavu


Výmena peľového filtra - FILTRON - 1 ks 13,50 €

Za cele obdobie - 6ks - 81 €




Každých 80 000 km, alebo podľa stavu

Brzdové doštičky ATE – 2 sady - 68,06 €

Za cele obdobie 4 sady – 136,12 €

Pri 100 000 km, alebo podľa stavu

Brzdové kotúče ATE – 2 ks – 78,96 €

Za cele obdobie – 4 ks – 157,92 €

Každých 60 000 km

Výmena zapaľovacích sviečok - Bosch FR8 LDC – 4 ks – 20 €

Za celé obdobie – 12 ks – 60 €

Výmena zapaľovacích káblov – MAXGEAR – 4 ks – 11,99 €

Za cele obdobie – 8 ks – 23,98 €

Výmena vzduchového filtra – 1 ks – 10,60 €

Za celé obdobie – 3 ks – 31,8 €

Výmena prevodového oleja - TOTAL TRANSMISSION SYN FE 75W-90 – 1l – 7,80 €

Za cele obdobie – 6l – 46,80 €

Výmena brzdovej kvapaliny - TRW BRAKE FLUID DOT 4  - 1 L – 8,60 €

Za celé obdobie 3x – 25,80 €

Každých 120 000 km

Rozvodový remeň – 1 ks - 100€

Chladiaca kvapalina - CINOL ANTIFREEZE D EXTRA – 9 L (cca 8,8 L) – 43,20 € 

Celková suma za  bežné náklady na údržbu - 1 177,62

Ako priemernú kombinovanú spotrebu by som bral údaj 8,2 L na 100 km.

Na nádrž by pri takejto spotrebe malo auto prejsť 853,65 km.

Auto by tankovalo cca 234 x čo znamená úplné náklady za benzín 24 799,32

Úplné náklady za prevádzku vozidla počas 200 000 km sú 25 976,94 €


Náklady za 2.0 HDi 80kw


Motorový olej – 4,5 L
Chladiacia kvapalina 8,8 L
Prevodový olej – cca 1,9 L
Palivová nádrž – 70 L – 99,05 €

Každých 10 000 km 

Výmena motorového oleja - TOTAL QUARTZ 9000 5W-40. 1L - 4,60 € + Olejový filter 1 ks – 4,00 €

Za celé obdobie – 90 L – 414,00 € + 20 ks – 80 €

Spolu 494,00 €

Každých 30 000 km, alebo podľa stavu

Výmena peľového filtra - FILTRON - 1 ks 13,50 €


Za cele obdobie - 6ks - 81 €

Každých 80 000 km, alebo podľa stavu 
Brzdové doštičky ATE – 2 sady – 56,74 €

Za cele obdobie 4 sady – 113,48 €

Pri 100 000 km, alebo podľa stavu
Brzdové kotúče ATE – 2 ks – 87,02 €

Za cele obdobie – 4 ks – 174,04 €

Počas prevádzky určite prídu na rad aj zadné kotúče

Brzdové doštičky ATE – 2 sady – 66,56 €

Brzdové kotúče ATE – 2 ks – 63,96

Každých 40 000 km

Vzduchový filter – 1 ks – 10,60 €

Za cele obdobie – 5 ks – 53,00 €

Palivový filter – 1 ks – 4,50 €

Za cele obdobie – 5 ks – 22,5 €

Každých 60 000 km, alebo každé 2 roky

Výmena brzdovej kvapaliny - TRW BRAKE FLUID DOT 4  - 1 L – 8,60 €

 Za celé obdobie – 3x – 25,80 €

Každých 120 000 km

Rozvodový remeň – Bosch90,00 €

Chladiaca kvapalina - CINOL ANTIFREEZE D EXTRA – 9 L (cca 8,8 L) – 43,20 €

Celková suma za  bežné náklady na údržbu 1227,54 €.

Ako priemernú kombinovanú spotrebu by som bral údaj 5,7 L na 100 km.

Na nádrž by pri takejto spotrebe malo auto prejsť cca 1228 km.

Auto by tankovalo cca 162 x čo znamená úplné náklady za naftu 16 046,10 €

Úplné náklady za prevádzku vozidla počas 200 000 km sú 17 273,64 €

Rozdiel medzi benzínom a dieslom je suma 8703,30 €

Samozrejme nerátal som do prevádzky vodu do ostrekovačov aj keď by som mal len neprikladám tomu veľkú váhu v pomere k sumám, aké sú tu rozpísané. Uvedené ceny sú reálne vrátane DPH.

V tejto časti článku je myslím každému viac menej jasné, že pri danom aute v porovnaní benzín vs diesel je víťaz jasný. Motory majú už svoje roky a tak tieto výsledné hodnoty sú v terajších podmienkach rozdielne kedže už nie je tak priepastný rozdiel v spotrebách medzi benzínovým a dieslovým motorom.
_______________________________________________________

V druhej časti článku sa budem venovať nákladom za poruchy s ktorými sa môžme stretnúť pri týchto pohonných jednotkách. Hlavne porovnanie nákladov koľko čo stojí, keď sa to už pokazí.

Benzín 1.8 16V 81 kw

Výmena indukčnej cievky - 1 ks - 91,85 €

Tlmiče pruženia - Bilstein - Predná náprava - 105,00 €

                            Bilstein - Zadná náprava - 96,00 €

Rozvody komplet - Bosch - 100 €

Spojkový komplet - Valeo - 102,00 €

Chladič vody - 69,00 €
__________________
Spolu : 563,85 €

_______________________________________________________


Diesel 2.0 HDi 80 kw

Vstrekovač Common-Rail - Bosch 264,00 € (V motore sú 4 ks )

Dvojhmotný zotrvačník - LUK368,99 €

Vysokotlaké čerpadlo - 454,20 €

Turbo - Repasované s 12 mesačnou zárukou - 270,00 €

Žhaviče - FEBI -  4 ks - 44,00 €

Spojkový komplet - Valeo - 162,00 €

Rozvody komplet - Bosch - 90, 00 €

Váha vzduchu - 65,54 €

Chladič vzduchu - 118,00 €

Chladič vody - 58,00 €
__________________
Spolu : 2686,73 €

           Z týchto čísiel môžme vidieť, že servisovanie naftového motora je výrazne drahšie oproti benzínovému. V neprospech nafty hrá aj to, že motor je zložitejší, obsahuje viac súčastiek ktoré tak razantne zvyšujú cenu servisovania, ale cez to všetko aj keď odrátame všetky náklady za servis dieslu od ušetrených peňazí za PH stále sme v porovnaní benzínového motora v kladných číslach čo znamená, že stále platí to staré známe a to pri väčšom nájazde km sa oplatí investovať do auta s dieslovým motorom, ale toto platí len pri prvých majiteľoch aut !!! ( Tým ostatným prajem šťastie pri výbere dieslového auta )

           Príklad: je rok 2012 čiže väčšina 406-tiek v tom najlepšom prípade má 8 rokov už za sebou a v tom horšom 13. Pri kúpe vystáva otázka, akú motorizáciu si vybrať ak chceme hľadieť aj na ekonomiku jazdy, ale aj dostatočný výkon, ktorý dokáže autom rozhýbať. Všetci vieme výhody aj nevýhody nafty/benzín tak to tu rozoberať nebudem, ale to čo je hlavné, že kúpa auta je lotéria, keď sa jedná o jazdenku, ktorá ma už čo to odžite. Jedna skupina ľudí povie samozrejme diesel pretože viac vydrží, má nižšiu spotrebu, ťah už od nízkych otáčok, ALE väčšina z nich už má dávno najazdených 200 000 čo je aký taký interval, ktorý nevyžaduje nejak veľkú investíciu do servisu ak bolo s autom zaobchádzané tak, ako by aj malo. Lenže kto mi zaručí, že ten majiteľ predo mnou sa správal k autu, ako k svojej láske a venoval jej všetko to čo potrebuje ( pravidelný servis, výmena prevádzkových kvapalín atď. ) ? Myslím, že nikto...A áno s diagnostikou zopár vecí naviac zistím, ale tým to končí nič nezaručí to, že auto je v 100% poriadku a hlavne nie po toľkých rokoch. Treba rátať s tým, že počiatočný servis jazdenky si niečo vypýta a nejakú rezervu si predsa len nechať treba, aby človek nenadával že "Ako keby nestačilo, že som si kúpil auto, musím do neho ešte aj vrážať, aby vôbec šlo" Ďalším ALE je aj to či sa oplatí kúpiť si dajme tomu 12 ročné ojazdené auto v naftovej verzii, keď cena auta je napríklad 2500 € a počiatočná investícia po kúpe robí polovicu z ceny auta ak nie aj viac. Viem, že to vyzerá ako keby som len kydal na diesel, ale kopu ľudí to nevidí a v očiach majú len tie pekné čísla, ako 5l/100 km atď. 

           Každý človek by mal vidieť všetky pre a proti pri kúpe jazdenky a tak silne si rozmyslieť  predtým než niečo kúpi, lebo potom vznikajú tie fámy, že to auto je kazové, non-stop niečo odchádza a že je to len čierna diera na peniaze. Mojou voľbou by určite bol motor 1.8 16V, ale 85kw verzia prerobená na LPG ideálne už predchádzajúcim majiteľom. Týmto spôsobom človek jazdí za menej než na nafte a servis ostáva taktiež prívetivejší. Veľa toho si človek dokáže spraviť sám, keď je ako tak zručný výmena oleja, filtra a sviečok zvládne každý problém je už iba o priestoroch, kde sa takýto úkon dá spraviť.

_______________________________________________________


Uvedené ceny som čerpal z nasledovných stránok :

www.depoauto.sk

www.faro.sk















.





Rýchly odkaz pre registráciu na portály Aukro.sk Aukro.sk

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára