streda 5. septembra 2012

Peugeot 5008



Francúzsky Peugeot dlhé roky ignoroval triedu vanov. S výnimkou modelu 807 prenechal túto lukratívnu kategóriu sesterskému Citroënu a jeho Picassu. Dnes je však všetko inak.Po kontroverznom crossoveri 3008 pribudlo v ponuke konečne aj čistokrvné sedemmiestne MPV nižšej strednej triede. Peugeot 5008 sa tak stal plnohodnotným súperom Citroënu C4 Grand Picaso. 

Exteriér
Zdá sa, že podľa módy športových kombi prichádza na rad móda športových vanov. Päťtisícosmička je toho len dôkazom. Má síce siluetu MPV a vnútri sedem sedadiel, no výškou 1622 mm podlieza väčšinu konkurentov a aj za jej volantom máte skôr pocit, že sedíte v športovom kupé, ako v rodinnej „dodávke“. To je presne to, čo Peugeot 5008 zásadne odlišuje od jeho koncernového súrodenca z dielne Citroënu, s ktorým má spoločnú platformu i techniku.
Aj dynamický dizajn reflektorov, extrémny sklon obrovského čelného skla a riešenie oblúka kabíny bez pomocného predného stĺpika dávajú päťtisícosmičke poriadnu dávku športového naturelu a individuality. Pritom jej nechýba ani potrebná elegancia, ktorá sa od Peugeotu ako prestížnejšej značky koncernu PSA vyžaduje.

Interiér
Do interiéru je perfektný prístup vďaka enormne širokým dverám. To je napokon pri MPV prirodzené, no už prvý pohľad dovnútra napovedá, že Peugeot 5008 sa na míle vzdialil tradičnému poňatiu interiérovej architektúry vanov. Zabudnite na centrálne displeje a rovnosť posádky. V tomto aute je „kráľom“ vodič obklopený kokpitom a vysokým stredovým tunelom, akoby pochádzajúcim z nekompromisného športiaka. Tomu zodpovedá aj posed za volantom, ktorý nie je zďaleka taký vzpriamený, ako býva zvykom.
Prístrojový panel s dvojicou tubusov, krátka radiaca páka, perfektné sedadlá s výrazným bočným vedením a dynamicky stvárnená stredová konzola vám dávajú zabudnúť na to, že máte za sebou ďalších päť sedadiel. Skôr máte chuť vyskúšať, čo toto auto dokáže. Zvlášť ak máte v zornom poli head-up displej. Ergonómii niet čo vyčítať, všetko je ľahko prístupné a spoza volantu je dobrý výhľad. Zvlášť veľkú pochvalu si zaslúžia polohovateľné lakťové opierky a veľký rozsah nastavenia volantu. Konečne sa tu po rokoch objavuje aj nová audiovýzbroj s oveľa intuitívnejším ovládaním a prepracovanejším dizajnom, ako mali staré unifikované a lacno pôsobiace komponenty v starších modeloch.
Pocit solídnosti umocňujú kvalitné materiály a dielenské vypracovanie. Chybičkou krásy je azda len ovládanie klimatizácie v zákryte radiacej páky, ale aj to len v prípade, ak máte zaradený prvý, tretí alebo piaty prevodový stupeň.
Variabilita
Za prednými sedadlami to už predsa len začína byť viac MPV aj keď, bohužiaľ, sedemmiestne vyhotovenie je len za príplatok. Trojica posuvných, polohovateľných a sklopných sedadiel druhého radu ponúka síce neskutočnú variabilitu, ale o to menej pohodlia. Majú krátke sedacie časti a pomerne úzke operadlá. Nízko situovaná strecha a navyše panoramatické strešné okno s roletkou minimalizujú priestorovú rezervu nad hlavou. Ak však nemáte viac ako 185 centimetrov, malo by byť všetko v poriadku.
K tretiemu radu výklopných sedadiel, ktoré sú skryté v podlahe, je relatívne dobrý prístup vďaka dômyselnému systému odsúvania sedadiel druhého radu. Sedadlá možno totiž posunúť úplne vpred, keďže ich sedacie časti sa vyklápajú podobne ako v kine. Vzadu však už veľký komfort neočakávajte. Absolvovať dlhú „štreku“ na týchto „núdzových laviciach“ nebude práve pôžitkom. Skôr oceníte, že v päťmiestnom usporiadaní ponúka kufor Peugeotu veľkorysý objem od 679 litrov a ukážkovo nízku nakladaciu hranu.
Zbaliť sa na dovolenku je teda hračka. K tomu musíte pripočítať veľké množstvo odkladacích priestorov v palubnej doske, vo dverách, ale aj podlahové schránky a výklopné „letecké“ stolčeky pre zadných cestujúcich.
Vybavenie
Výbavou vás Peugeot 5008 bude rozmaznávať. Na konte má päť bezpečnostných hviezdičiek z testov Euro NCAP. Takže neprekvapí, že už základná verzia Confort pack obsahuje ESP a šesť airbagov. Z luxusných prvkov je tu klimatizácia, palubný počítač, hill-holder s elektrickou parkovacou brzdou, diaľkové centrálne uzamykanie či audiosústava. No a vrcholová verzia Executive Pack pridáva aj také luxusné prvky, ako je tempomat, dvojzónová klimatizácia, head-up displej, pôsobivá panoramatická strecha, elektrochromatické zrkadlá, parkovací asistent či malý kožený paket.
Z príplatkovej výbavy stojí potom zato azda už len vstavaný navigačný systém. Vonkajší vzhľad zušľachťujú 17-palcové disky.
Motor a prevodovka
Známy diesel 2.0 HDi FAP s výkonom 110 kW podáva skvelý výkon. Jeho krútiaci moment 340 Nm nemá najmenšie problémy s pohotovostnou hmotnosťou Peugeotu na hranici 1600 kg a ponúka vyslovene športovú dynamiku. Výkonová rezerva postačuje aj v prípade, ak je obsadených všetkých sedem sedadiel. Veď na stovku akceleruje tento kompaktný rodinný van pod desať sekúnd a pružnosť motora pocit dynamiky ešte umocňuje.
Dvojlitrové „hádeíčko“ je pritom nielen nesmierne tiché a kultivované, ale v spojení so 6-stupňovým manuálom aj veľmi úsporné. Údaj výrobcu o priemere 5,8 litra nafty na 100 km nie je ďaleko od pravdy. Bez obmedzovania vašich nárokov udržíte spotrebu hlboko pod siedmimi litrami nafty, len v meste môže občas spotreba atakovať hranicu ôsmich. Vzhľadom k výkonovým parametrom je to však stále výborný údaj.
Jazdné vlastnosti
Aj správaním na ceste vás 5008 milo prekvapí. Úrovňou komfortu odpruženia jednoznačne prekonáva klasické kombi 308 SW. Dokonca aj na 17-palcových diskoch dokáže žehliť nerovnosti vo veľkom štýle. Pritom však nezabúda na bezpečnosť. Ťaží z veľkého rázvoru, ale najmä z nižšieho ťažiska, ako býva pri MPV zvykom. Takže aj v zákrutách máte vždy pocit istoty. Náklony karosérie sú prijateľné a sklony k nedotáčavosti ľahko kontrolovateľné ubratím plynu alebo citlivým zásahom ESP.
 Päťtisícosmička sa tak jazdnou charakteristikou blíži viac k bežným autám ako k vanom, a to je za volantom veľmi príjemné. Riadenie aj brzdy sú citlivé. Oceníte však aj nízky aerodynamický hluk karosérie s koeficientom odporu vzduchu cd len 0,29. Jediným neduhom je horšia manévrovateľnosť daná väčším polomerom zatáčania, ktorý má na svedomí práve veľký rázvor. Parkovanie bez elektronickýchpomocníkov si tak napriek dobrému výhľadu vyžaduje cvik.





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára