utorok 4. septembra 2012

Peugeot 4007


Francúzom sa do terénu príliš nechce, pretože ponukové listy francúzskeho trojlístka ešte donedávna outdoorové modely ignorovali. Doba sa však mení a galskí kohúti musia zbrojiť. Podobne ako pri Renaulte Koleos, aj zvyšná dvojka musela na skusy do Japonska.

Ste výrobca a máte veľkú a pomerne širokú modelovú paletu, ktorou úspešne zásobujete všetky potrebné trhy Európy. Máte však problém. Ku kompletnej ofenzíve vám chýba to posledné - ťažké delostrelectvo vo forme veľkého SUV. Skúsenosti žiadne, času málo. Treba kopírovať.
Podobne nato šiel nielen elegantne ladený Citroën s C-Crosserom, ale aj Peugeot s modelom 4007. Donorom projektov bol Mitsubishi Outlander, ktoré svoju rodovú príbuznosť nezaprú. Poďme sa však venovať samotnému Peugeotu.


Nezainteresovanej osobe by sa mohlo na prvý pohľad zdať, že 4007 po dizajnérskej stránke z modelovej palety výrazne nevytŕča. SUV sa nevyhlo vysmiatej tlame, charakteristickému „véčku s logom" na kapote a podobne ladeným svetlometom. Tu sa však akákoľvek odlišnosť s japonským príbuzným končí. Rovnaký je profil, podobný zadok, ktorý sa odlišuje iba červenými koncovými lampami.


Malým sklamaním je nasadnutie dovnútra vozu. Elegantné linky a šarmantné detaily dostali v Japonsku vývozné embargo. Ázijský rukopis je síce funkčný, ergonomicky výborný a spracovanie je tiež na vynikajúcej úrovni. Niečo mi tu však nehrá. Nepasuje do francúzskeho auta. Až na malé detaily je toto verná a strohá kópia Outlandera a nato pravdepodobne milovníci francúzštiny nepočúvajú. Škoda, pretože inak interiér pôsobí solidným dojmom. K dispozícii je klasické prevedenie, ale aj verzia 2+3+2. Posed za volantom je príjemný, vhodnú polohu som našiel aj napriek absentujúcej horizontálnej osi nastavenia volantu.


Celkom pragmatický je údaj o veľkosti batožinového priestoru. Ten je možné meniť v rozmedzí od 441 do 510 l podľa posunutia druhého radu sedadiel. Malý výkričník by som umiestnil za zatváraním piatych dverí. Nežnejšie polovičky sa musia popasovať s ich zlým dovieraním, pri ktorom som si neraz povedal „čo nejde silou, ide ešte väčšou silou".


Pod veľkou prednou kapotou môžete mať akýkoľvek motor, pokiaľ to bude naftový štvorvalec 2.2 HDI. Motor disponuje výkonom 156 k pri 4.000 ot./min. a krútiacim momentom 380 Nm pri 2.000 ot./min. Motor neprekvapí kultivovaným chodom a výborným priebehom krútiaceho momentu. Už od 1.250 ot./min. je k dispozícii 250 Nm, v 1.500 ot./min. posiela na kolesá celých 300 Nm. Krížnik, ktorý atakuje 1.7 t hranicu tak zrýchľuje prekvapivo ľahko a plavne. Pri plnom zaťažení motora atakuje stovku pod 10 s a zrýchľuje až do rýchlosti 200 km/h. Vlastníctvo 4007 nie je vykúpene nutným vlastníctvom podielu v naftárskej spoločnosti. V meste nie je problém stlačiť spotrebu pod 8 l/100 km, pri diaľničnom tempe si vďaka nie ideálnemu odporu vzduchu vypýta o liter viac.


Podvozok oproti japonskému príbuznému prešiel miernou revíziou. Úpravou prešlo nastavenie tlmičov a pružín, jazdou sa priblížil zvyšku levíčej svorky. V náročnejších podmienkach vám chrbát kryje pripojiteľný pohon všetkých štyroch kolies, ktorý je schopný poslať na zadné kolesá až 50% výkonu. Rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy je možné vykonať i „manuálne". Rotujúcim ovládačom uzamknete prísun momentu medzi nápravy v pomere 50:50. Absentujúci klasický medzinápravový diferenciál nahradila elektromagnetická medzinápravová spojka, ktorá nečaká na prekĺznutie predných kolies, ale reaguje na mieru stlačenia plynového pedálu.


Terénne ambície majiteľa však rýchlo skrotí nízka svetlá výška (178 mm) a cestné pneumatiky. Drvivá väčšina týchto vozidiel však nespevnenú cestu vidí iba v katalógu, aj keď ani tá im problém nerobí. Trochu väčší karambol nastáva na diaľnici. Okrem vyššej spotreby nepoteší ani hladina aerodynamického hluku. Otravne vysoká hladina hluku.
Odovzdávam 4.6 m dlhé SUV a v hlave premýšľam nad jeho typickým zákazníkom. Vyniesť verdikt nad najväčším peugeotom totiž nie je také jednoduché. Peugeot (a Citroën) zvolil cestu najmenšieho odporu a vydal sa cestou klonovania. Technicky výborný základ však dizajnovo podchytil iba čiastočne. Zovňajšok trochu, interiér vôbec.

Nemenej dôležitým atribútom je tiež cenová politika. Outlander ponúka širšie spektrum motorov a (štyri!) typy prevodoviek, Citroën sa snaží presvedčiť priaznivejšou cenou. Za kratší koniec lana ťahá Peugeot, ktorý pri pohľade do cenníka ponúka oproti konkurencii „menej za viac peňazí". So základnou cenou 30.900 eur môže zákazníkov presvedčiť náklonnosť k značke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára