streda 29. augusta 2012

Peugeot 206



STREDA, 8. AUGUSTA 2012




Peugeot 206

Máloktorý automobil sa môže pochváliť takou dĺžkou života a hlavne predajnými úspechmi, ako malá 206. Za viac ako 13 rokov výroby sa jej predalo už takmer 7 miliónov kusov. Za svoj triumf vďačí skvelej práci dizajnérov, čo dokazuje aj po rokoch sviežim elegantným vzhľadom a originalitou. Pre motoristu bolo dobrou správou, že krása nebola vykúpená vysokou cenou. To platí aj v prípade jazdenky a naviac k dispozícii je veľmi slušný výber.

206-tka bola uvedená na trh v roku 1998 v troj a päťdverovej verzii. Pod kapotou boli na výber motory 1,1i (44 kW), 1,4i (55 kW) a 1,9 D (51 kW). V roku 1999 motorovú ponuku doplnila 1,6i (65 kW) a taktiež bola predstavená športová verzia S16 s motorom 2,0i 16V (99 kW). Motor 1,4i mohol byť za príplatok vybavený automatickou prevodovkou. V roku 2000 sa pod kapotou objavil dieselový štvorvalec 2,0 HDi (66 kW) so vstrekovaním common-rail a na jeseň motor 1,6i 16V (80 kW). V roku2001 sa predstavil dizajnovo veľmi podarený kabriolet 206 CC s elektricky skladanou pevnou strechou, v ktorom boli na výber 2,0i 16V (100 kW) a nový 1,6 16V (80 kW). Vozidlo si prešlo drobnou modernizáciou, medzi iným dostalo novú multiplexovú elektrickú sieť. Koncom roka motorovú ponuku doplnil malý turbodiesel 1,4 HDi vo verziách 8V (50 kW) a 16V (66 kW). Na Slovensku bola oficiálne dovážaná len slabšia 50 kW verzia. Na jeseň bolo uvedené kombi s názvom SW a pri klasickom hatchbacku došlo k miernej úprave podvozku s cieľom vylepšiť jazdné vlastnosti vozidla. V roku 2002 dostala 206 lepšiu bezpečnostnú výbavu a pribudol aj motor 1,4 16V s výkonom 65 kW.

Na jar 2003 prebehla modernizácia modelu. Inovovaná 206 dostala svetlomety s čírou optikou, nový dizajn predného nárazníka s mriežkou chladiča a nový zadný športovejší nárazník (pre všetky verzie vo farbe karosérie). Vonkajšie kľučky dverí sú vo farbe karosérie už od základnej verzie, nové sú aj zadné svetlomety a chrómovaný znak na zadnej časti vozidla. Interiér dostal možnosť troch farebných prevedení (červeno-čierny, modro-šedý a sivo-čierny) už od základnej výbavy Contact. Na jeseň 2003 bola predstavená športová verzia 206 RC s 2,0 16V (130 kW). Trojdverová karoséria 206 RC má niekoľko doplnkov, zvýrazňujúcich na prvý pohľad športový charakter vozidla. Sú to napr. 17-palcové kolesá z ľahkej zliatiny s pneumatikami 205/40 R17, zadný spojler alebo dvojitá chrómovaná koncovka výfuku. Zvnútra zaujmú štyri anatomicky tvarované sedadlá, potvrdzujúce športové ladenie auta, taktiež zmenené prístroje a ovládacie prvky, združený prístroj, kožený volant, športové hliníkové pedále a hlavica radiacej páky. V polovici roka 2004 doplnil výrobca model o motor 1,6 HDi (80 kW). Na jar 2006 v Ženeve predstavil výrobca novú generácia s názvom 207, výroba 206 však naďalej pokračovala.

Začiatkom roka 2009 predstavil výrobca súbežne s 207 aj inovovaný 206+. Hlavnou zmenou oproti klasickej 206 je predok, ktorý sa výrazne dizajnovo priblížil modelu 207. Predné svetlomety sú rovnako ako u 207 viac pretiahnuté a zasahujú hlboko do bokov. S Peugeotom 207 je zjednotený tiež dizajn predného nárazníka a v maske chladiča sa nachádza veľké logo automobilky. Zachované zostali dva otvory v pravej časti kapoty pod čelným sklom. Vzadu doznal zmien nový zadný nárazník a grafika zadných svetiel. Zadné hmlové svetlo sa presťahovalo z nárazníka do združených svetiel. Pod kapotou ostali dva benzínové motory, 1,1i (44 kW), 1,4i (55 kW) a turbodiesely zastupuje len 1,4 HDi (50 kW). V roku 2012 má slovenský importér Peugeot 206+ stále v ponuke.

Nárazový test Euro NCAP absolvoval Peugeot 206 v roku 2000 a získal slušné štyri hviezdičky z piatich (25 bodov) a za ohľaduplnosť pri strete s chodcom dve zo štyroch (11 bodov).
Interiér poteší aj dnes svojim tvarovaním a farebným stvárnením. Na veľmi dobrej úrovni je aj ergonómia. Na druhej strane dobrý dojem z útulného interiéru mierne zhoršuje tvrdosť použitých plastov a tiež  nižšia kvalita dielenského spracovania (najmä u prvých ročníkov). Vzhľadom na veľkosť poteší 206-ka celkom slušnou vzdušnosťou interiéru, obzvlášť v prednej časti vozidla. Vpredu sa nebudú cítiť stiesnene ani vyšší cestujúci, limitom sú len menšie sedadlá. Vzadu je situácia o niečo horšia, menej miesta v oblasti kolien a na výšku kvôli zvažujúcej sa streche už obmedzuje (neplatí pre SW). Sedačky sú len priemerne pohodlné a nepotešia svojou veľkosťou a tuhosťou hlavne urastenejších pasažierov. Horšie je to aj s výhľadom šikmo vpred cez pomerne silný A stĺpik a podobne je tomu aj s výhľadom šikmo dozadu, kde zase “prekáža” robustný C stĺpik. Batožinový priestor disponuje na túto triedu priemerným objemom 245 l, ktorý je dobre prístupný po otvorení piatych dverí a po sklopení zadných operadiel je možné ho zväčšiť na približne 1100 litrov. Škoda len, že nevznikne úplne rovná plocha.

Jazdné vlastnosti sa vyznačujú solídnym komfortom a nezáludnosťou pri bežnom jazdnom štýle. Pri svižnejšej jazde však treba počítať so značnými náklonmi karosérie, čo príliš nepridáva na jazdnej istote. Podobne vozidlo pomerne ľahko stráca istotu na cestách s horším povrchom, preto treba byť opatrný najmä v zákrutách. Vrodená nedotáčavosť a menšia ochota meniť smer pri vyhýbacom manévri sa výraznejšie prejavuje najmä s ťažkým dieselom pod kapotou (2,0 HDi a 1,9 D).


Ponuka pohonných jednotiek bola pre malú 206 naozaj bohatá. Na začiatku boli k dispozícii veľmi odolné a pomerne spoľahlivé motory 1,1 a 1,4 rady TU. Pokojným vodičom (či skôr vodičkám) vyhovie aj základná 1,1 s výkonom 44 kW, ktorá je pre jazdu najmä po meste dostatočnou motorizáciou. Na dlhé trasy a obzvlášť v plne obsadenom stave sa ale moc nehodí, hlavne kvôli slabšej dynamike vo vyšších rýchlostiach. Pri bežnom jazdení poteší motor solídnou spotrebou okolo 6 litrov. Z hľadiska pružnosti a dynamiky aj na dlhších jazdách je oveľa lepšou motorizáciou osvedčená, taktiež osemventilová 1,4i (55 kW). Vyznačuje sa akceptovateľnou spotrebou okolo 7 litrov. Občas sa v začiatkoch vyskytoval problém s nevyrovnaným voľnobehom, čo sa riešilo nahratím nového softvéru riadiacej jednotky alebo sa objavovali občasné poruchy palivového systému, čo sa prejavuje zhasnutím motora a rozsvietením oranžovej kontrolky. Zaujímavý je ale iný problém, ktorý sa vyskytoval až do roku 2000 pri oboch motoroch – klepanie kľukového hriadeľa, čo sa prejavovalo pri zohriatom motore a pri rozbiehaní, kedy motor doslova zaklepal. Mnohí si tento problém vysvetľovali, ako keby sa mal motor každú chvíľu zadrieť. Našťastie sa jedná len o akustický problém a odporúča sa ho neriešiť, je zbytočne nákladný a nie vždy oprava pomohla (utiahnutie prekladov ložísk vyšším momentom alebo ich vymenenie). V prípade týchto motorov (hlavne slabšieho 1,1), pokiaľ je vozidlo vybavené klimatizáciou, je treba pri jej fungovaní počítať s citeľným úbytkom výkonu, čo sa negatívne prejaví najmä pri potrebe akcelerácie napr. pri predbiehaní.

Zaujímavým, avšak trocha problémovým agregátom bola šestnásťventilová 1,6 s výkonom 80 kW. Motor poskytoval 206-ke naozaj dynamické jazdné vlastnosti, je tichý a kultivovaný. Trocha nevýhoda je jeho menšia ochota v nízkych otáčkach vzhľadom na poskytovaný výkon, čo často núti k vytáčaniu, kedy spotreba značne rastie. Pri bežnej jazde sa však dá udržať okolo 7-7,5 litrovej hranice. Jednotka však občas trpela na neduh visiacich ventilov a tiež šklbaním pri pridaní plynu, čo sa riešilo nahratím nového softvéru riadiacej jednotky. Oveľa nákladnejšia oprava bola s visiacimi ventilmi, ktorá sa prejavuje nerovnomerným chodom. Výrobca buď v záruke menil celú hlavu valcov alebo len upravoval vodítka ventilov. Stáva sa to hlavne za studených zimných štartov a pri snahe svižne akcelerovať ešte s poriadne nezohriatym motorom. V okamihu, keď sa takýto motor vytočil, zostal niektorý z ventilov visieť, čo znamenalo chod na tri valce. Zaujímavú, ale pomerne zriedkavú alternatívu predstavuje aj 1,4 16V (66 kW) s priemernou spotrebou okolo 6,5 litra. Ešte menej zriedkavé sú dvojlitrové benzínové motory. Vzhľadom na svoj objem a hlavne výkon neposkytujú očakávanú dynamiku, obzvlášť to platí o vrcholnej 2,0 16V so 130 kW. Motorista by od toľkých kilowattov čakal viac dravosti, hlavne v nižších otáčkach. Spotreba tiež nie je najnižšia a v priemere treba počítať s 9 a viac litrami. Jednotka občas trpí aj zvýšenou spotrebou oleja, ktorá sa dá vyriešiť výmenou za hustejší 10W-40 (namiesto 5W-40).
Z hľadiska výkonu a priemernej spotreby je veľmi zaujímavou motorizáciou turbodiesel s priamym vstrekovaním paliva common-rail 2,0 HDi s výkonom 66 kW. Je veľmi pružný, kultivovaný a priemerná spotreba pri bežnej jazde osciluje okolo 6 litrov. Za tichosť a dobrý výkon však nezriedka zaplatíte nižšou spoľahlivosťou techniky – solenoidové vstrekovače občas zlyhávajú a sú veľmi drahé (jeden stojí okolo 500 €). Preto si pri kúpe treba všímať akejkoľvek nepravidelnosti v chode motora. Tiež sa nezriedka pri väčšom počte kilometrov objavuje aj chrchľajúca remenica, či opotrebované kladky. Zlou motorizáciou z hľadiska spoľahlivosti nie je atmosférická 1,9 D (51 kW). Je síce pomerne hlučná po studenom štarte, ale po zahriatí sa motor aj na dnešné vyznačuje celkom tichým chodom a kultivovanosťou. Jeho pružnosť vyhovie na bežné jazdenie a spotreba na úrovni 5,5 litra tiež neurazí. Za ideálnu pohonnú jednotku možno pre 206-ku odporučiť turbodiesel 1,4 HDi s výkonom 50 kW. Je dostatočne kultivovaný, úsporný (priemerne v pohode do 4,5 litra) a napriek zložitosti aj vzorne spoľahlivý. Do roku 2004 sa občas mohla vyskytnúť porucha v podobe nadmerného prepadu nafty cez vstrekovače, teda pokles tlaku v potrubí, čo malo za následok dlhšie a obtiažnejšie štartovanie, resp. občas ho postihne zlý solenoidový ventil regulácie objemu paliva vysokotlakového čerpadla. Veľmi zriedka, ale existuje v prípade dovezených jazdeniek 16 ventilová verzia 1,4 HDi s výkonom 66 kW, ktorá má výkon a krútiaci moment podstatne lepší, ale radšej sa jej vyhnite. Mala totiž oveľa chúlostivejšie vstrekovače Delphi oproti Siemens, ktoré boli v 50 kW verzii. Tiež častejšie zlyhávalo vysokotlakové čerpadlo a rado zatuhlo naklápanie lopatiek turbodúchadla VNT. Podobne je veľmi zriedkavý aj neskôr uvedený agregát 1,6 HDi 16V s výkonom 66 kW, ktorý sa montoval aj do mnohých modelov koncernu PSA, ale aj Mazdy a Fordu. Je taktiež veľmi kultivovaný a úsporný (cca 5 litrov), treba si však dať pozor na skutočné najazdené kilometre, pretože pri väčšom nábehu ho môžu postihovať rôzne technické problémy (priesaky oleja, opotrebované vstrekovače, štrajkujúca podtlaková regulácia turba, zanesený EGR ventil a pod).

Samostatnou kapitolou sú prevodovky. Mechanické päťstupňové rady MA či BE sú spoľahlivé, aj keď nepresné a občas doprevádza samotné radenie svojský zvuk.
Peugeot 206 patrí k priemerne spoľahlivým vozidlám, pričom percento porúch stúpa smerom k prvým ročníkom. Pomerne často sa motorista stretáva s vypálenými žiarovkami v predných svetlometoch. Hnevať vedia aj páčky pod volantom u modelov vyrobených od konca roka 2001. Páčku už fungujú pomocou multiplexnej siete, keďže sa pomerne rýchlo vybehajú, spôsobujú chaotické blikanie na jednu či druhú stranu pri otočení volantu. Oprava je pomerne drahá, keďže jeden modul Com 2000 stojí okolo 350 €. Vyskytujú sa problémy s centrálnym zamykaním, v prvých modeloch aj s imobilizérom, či aretáciou posuvu alebo sklápania sedadla (trojdverová verzia) alebo rôzne povŕzgavanie. Rozsvecovať sa môže aj kontrolka airbagu, ktorá je často spôsobená zlým kontaktom pri posuve sedačky. Samotná karoséria je voči korózii ochránená dobre, až na piate dvere a konkrétne žliabok pod oknom, kde sa hromadí voda a časom sa môže vyskytnúť korózia. Oplatí sa skontrolovať aj zadný diel výfuku. Podvozok je pomerne subtílny a často sa v ňom vyskytujú vôle, čo prezrádzajú rôzne klepavé zvuky pri prejazde nerovností. Brzdy sú veľmi účinné, ale často značne opotrebované a niekedy môže hnevať aj ručná brzda. Pozor si treba dať tiež na športové verzie S16 a vozidlá vybavené motorom 2,0 HDi, ktoré majú modifikované predné ramená s ešte jedným prostredným čapom, ktorý sa však rýchlo opotrebuje a samostatne sa ho vymeniť nedá. Celé toto špeciálne rameno potom stojí okolo 200 €. Pri modeli 206 CC si treba dať pozor na správne dosadanie strechy a tesnosť, či skôr stopy po netesnosti v oblasti bočných okien. Ak strecha prestane zrazu fungovať, často je na príčine prepálená poistka v kufri. Pokaziť sa môže aj mikrospínač v mechanizme sklápania strechy.

Benzínové motory sú vcelku spoľahlivé, občas ich trápia káble zapaľovacích sviečok, chybné spínače ventilátorov chladiča alebo zasekávajúce sa vstrekovače, čo sa prejaví občasným nerovnomerným chodom a rozsvietením oranžovej kontrolky motora. Spolu s rozvodmi sa odporúča meniť aj vodná pumpa, ktorá môže začať tiecť. V prípade poklesu výkonu a chodu na menej valcov je na príčine problém so zapaľovacími cievkami značky Sagem (hranatá lišta medzi vekom ventilov a sacím potrubím). Tento pomerne nespoľahlivý výrobok výrobca postupne nahradil spoľahlivejším od firmy Electrifil, ktorý sa pozná podľa oblých hrán a mäkkej výplne. Benzínové 1,6-ky môže stretnúť problém v podobe visiacich ventilov. Pri dieseloch 2,0 HDi pozor na nerovnomerný chod, čo značí problémy so vstrekovačmi common-rail a tiež chrchlanie remenice a kladiek. V prípade motora 1,4 HDi si treba dať pozor na náhlu nemožnosť naštartovať studený a aj zohriaty motor. Vtedy sa jedná o poruchu solenoidového ventilu regulácie objemu na vysokotlakovom čerpadle nafty. Pri väčšom počte kilometrov sa môže vyskytnúť aj netesnosť veka ventilov. V prípade motora 1,9 D pozor hlavne na problémový štart aj v zime, ktorý prezrádza zlé žeraviace sviečky. Nerovnomerný chod môže napovedať poškodené vstrekovacie čerpadlo Lucas.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára