streda 29. augusta 2012

Peugeot 208


Malý Peugeot dostal novú a modernú koncepciu interiéru. Odvážny dizajn karosérie paradoxne stavia na minulosti. So základnou cenou a novým motorom sa vmestí pod desaťtisíc eur.

LISABON, CASCAIS. Podľa výrazne horšieho predaja modelu 207 než mali dve predchádzajúce generácie 205 a 206 bolo jasné, že Peugeot musí s dvojkovým radom urobiť radikálnu zmenu.
Nepustil sa do ďalšieho nafukovania a nárastu hmotnosti, ale viac sa priblížil k legendám 205 a 206. Ich prednosťou bol dizajn, kompaktné rozmery a úsporné motory. Novinka ich má nasledovať aj v jednoduchej no výrazne zmenenej koncepcii interiéru.
Základná verzia Access s trojvalcovým litrovým motorom, ktorý príde do predaja v lete, bude stáť 9690 eur. Zatiaľ bude k dispozícii ako najlacnejšia alternatíva benzínový motor 1,4 Vti s päťdverovou karosériou za 11 090 eur.
Automobilka pri zostavovaní výbav brala do úvahy konkurenciu a medzery predchádzajúceho modelu 207.
Preto má najlacnejšia výbava Access okrem šiestich airbagov aj ABS, ESP, palubný počítač, elektrické okná vpredu, delené zadné sedadlo, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a diaľkové centrálne zamykanie. My sme prvé jazdy absolvovali samozrejme s modelmi v najvyšších výbavách.

Zhodil metrák


Oproti predchádzajúcemu modelu klesla hmotnosť priemerne o 110 kilogramov a základná benzínová verzia je vraj až o 173 kilogramov ľahšia. Pre porovnanie, Peugeot 205 z roku 1983 vážil 880 kilogramov a novinka aj napriek odľahčeniu má hmotnosť od 975 kilogramov.
Prínos v spotrebe ťažko zmerať na prvých jazdách, ale hlavný benefit odľahčenia cítiť za volantom už pri prejazde zákrut. Peugeot 208 veľmi ochotne zatáča a pri prudkej zmene smeru ostáva karoséria dlho pokojná. Aj navonok vyzerá svižne a mlado.
Náhodný okoloidúci v portugalskom Cascais sa pri nás pristavil a povedal, že mu pripomína starú 205-ku a to bol cieľ tvorcov. Tvorcovia ubrali z dĺžky 7 centimetrov, aby malému Peugeotu ostala obratnosť v meste. Batožinový priestor narástol až na 311 litrov.

Rozdelili na tri


Koncept interiéru rozdeleného na tri časti zbadáte okamžite. Malý volant zaujal dominantnú polohu smerom k vodičovi. Je o niečo nižšie ku kolenám a prístrojový panel zasa posunuli vyššie. Takže tachometer nesledujete cez volant ale ponad.
Tretím dominatným prvkom je informačný dotykový displej, ktorý ponúka výstup aj ovládanie autorádiu, navigácii, palubnému systému, nastaveniu auta, telefónu, USB zariadeniam alebo sťahuje informácie online. Všetko je združené na jednom mieste s cieľom zjednodušiť ovládanie. Dobrý úmysel, len logika ovládania a pohyb v menu má svojské zobrazenie.
Skrátenie karosérie neubralo priestor na predných sedadlách a dokonca aj vzadu je na nohy relatívne dosť miesta. V päťdverovej karosérii sme čakali väčší priestor nad hlavou. Koncepčne je auto pre dvoch dospelých a dve deti so zameraním na kvalitu sedenia vpredu.
Najmä predné športové sedadlá majú výborné tvarovanie a pritom sa do nich ľahko nastupuje. Nový posed šoféra pripomína fúziu minivanu a motokáry, čo dáva priestor i rozhľad a zároveň sa 208 ľahko bezprostredne ovláda.

Pribudli trojvalce

Motor s nepárnym počtom valcov menším ako štyri sa dnes stáva realitou, pretože maloobjemových agregátov pribúda čoraz viac. Najnovšie prídu v lete dva nové trojvalce aj pod kapotu 208. Menší má objem jeden liter a výkon 50 kW.
Objemnejší agregát 1,2 Vti dosahuje výkon 60 kW. Ich výhodou má byť dobrá spotreba okolo 4,3 a 4,5 litra benzínu. Vačkové hriadele poháňa bezúdržbová reťaz so zníženým trením a odľahčená bola aj hlava valcov.


Okrem nových trojvalcov ostali v ponuke benzínové klasiky 1,4 a 1,6 Vti. Zvlášť s benzínovým motorom 1,6 Vti a s výkonom 88 kW išiel odľahčený Peugeot veľmi svižne. Páčil sa nám viac ako diesel 1,4 e-HDi.

Dáva druhú šancu


Peugeot s predajom modelu 207 oproti predchádzajúcim generáciám prepadol, pretože kým z 205 sa predalo vyše päť miliónov kusov a z 206 až vyše sedem miliónov, z Peugeotu 207 vyrobili len necelé tri milióny.
Reparát značky s témou Re-generation dáva šancu, hoci sa objem predaja malých áut v Európe drží na tej istej úrovni a za posledných desať rokov sa počet konkurentov v triede takmer zdvojnásobil.
Model 208 zanechal veľmi dobrý dojem dizajnom aj interiérom. Svojou ľahkosťou a dobrým výhľadom robí šoférovi radosť. Do budúcna bude treba zlepšiť kvalitu radenia, odhlučniť zatváranie dverí a pridať trochu miesta nad hlavou vzadu. V globále je to však opäť ten malý očarujúci Peugeot, ktorý napriek drobným nedostatkom láme srdce.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára