streda 29. augusta 2012

Peugeot 308


peugeot_308_test_1.jpg

Najnovšie tromfové eso značky Peugeot v triede kompaktov nahrádza úspešný model P 307. Do boja o pozíciu na výslní záujmu zákazníkov tristoosmička vstúpila zatiaľ s karosériou päťdverového hatchbacka a šiestimi pohonnými jednotkami, symetricky rozdelenými na zážihové a vznetové štvorvalce.Ich výkonové spektrum siaha od 70 kW (95 k) po 110 kW (150 k). V závislosti od zvolenej pohonnej jednotky si zákazník môže zvoliť päťstupňovú či šesťstupňovú manuálnu prevodovku, prípadne štvorstupňovú automatickú. Zároveň má na výber z repertoáru štyroch úrovní štandardnej výbavy Comfort, Comfort Pack, Executive a Executive Pack.
Čelom k masám

Prvý dojem – jasná identita, ale ťažká identifikácia. Tristoosmička totiž patrí k rodu Peugeotov, to vie aj pani v dôchodkovom veku, hoci si celý život vystačila s komentárom – kto sa už len v tých autách vyzná. Stačí, že vnuk múdro a často prízvukuje, že auto s veľkou papuľkou vpredu, to je Peugeot.Ale Peugeot, ktorý sa blíži v protismere, to už je tvrdý oriešok nielen pre nemotoristu. No nech sa páči. Papuľka bol naozaj výborný nápad. Taký, že chtiac-nechtiac chápete jeho nenahraditeľnosť.A tak Francúzi inšpirujúcu tému novej identity s každým faceliftom a každou generáciou vždy znova a znova skloňujú vo viere, že raz dospeje k dokonalosti. Maska tristososmičky sa ocitla nečakane blízko k tejto méte.Priznajme si, priatelia motoristi, že ťažko dnes nájdeme v nižšej strednej triede hromadne vyrábaný model, schopný čelom k masám tak zaujať.
Sedadlá sa vydarili
Po zasadnutí za volant si najprv uvedomíte priestorovo veľkoryso riešené a zároveň presvetlené pracovisko vodiča. Potom aj jeho športovo elegantné vyžarovanie.Šmrnc mu dodáva nielen trojramenný kožou obšitý volant. Prívlastok športové si zasluhujú predovšetkým štandardné, a predsa nápadne tvarované a prešívané predné sedadlá s nadpriemerným bočným vedením. Tie sa veru vydarili.Eleganciou umocnenou kvalitou zas sála palubná doska, v mäkkých líniách splývajúca do stredového panelu. Dočervena vysvietený prístrojový panel je jednoduchý a nápadný súčasne. Zmysel pre detail zasa prezrádzajú možno až príliš miniatúrne ovládacie prvky audiosústavy.
    Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

    ABS, REF, AFU, šesť airbagov, palubný počítač, klimatizácia, audiosústava s MP3, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, v oboch rovinách nastaviteľný volant, automatické rozsvecovanie výstražných svetiel, denné svetlá, predné hmlovky, aktívna podložka nohy vodiča, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, predný nárazník Sport, tónované sklá, tri úchytky ISOFIX...
    Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
    ESP, bočné airbagy vzadu, kolenný airbag vodiča, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, automatická dvojzónová klimatizácia, alarm a superzamykanie, zadný, parkovací systém, elektricky ovládané sedadlo vodiča, kožené poťahy sedadiel, vyhrievané predné sedadlá, presklená panoramatická strecha, súprava handsfree, navigačný systém s farebným displejom, menič CD, vnútorné elektrochromatické zrkadlo, metalíza, sedemnásťpalcové a osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...Potvrdzujeme výhody veľkých priečinkov vo dverách aj praktických zásuviek pod sedadlami. No máme aj výhrady – k rozvoľnenej radiacej páke (spiatočku treba občas zopakovať), k chýbajúcej regulácii sklonu sedáka vodiča aj k málo zapusteným zrkadliacim budíkom. Vonkajšie zrkadlá mohli byť tiež väčšie.
Kufor hanbu neurobí
So sedením na zadnej delenej lavici nebudete mať vážnejší problém. Sedí sa tam vzpriamenejšie a celkom pohodlne. S rezervou nad hlavou môžu rátať aj vyšší cestujúci, a ak sa tešíte z priemernej postavy, zakalkulujte päť centimetrov od kolien po predné operadlá.
Kufor s objemom 348 litrov síce medzi kompaktnými hatchbackami nevyniká, no hanbu nerobí. Má celkom pravidelný tvar, len otvor s vysokou nakladacou hranou trochu komplikuje manipuláciu s ťažšími bremenami.Ak zadné sedáky odklopíte a operadlá zložíte do vodorovnej polohy (nasúvateľné opierky hlavy netreba pritom vyberať), získate rovnú predĺženú ložnú plochu a prepravnú kapacitu rozšírite na 1 200 litrov. Toľko teória.Prakticky musíte predné sedadlá odsunúť dopredu, inak sa operácia nepodarí. A ešte taká drobnosť. Plató, zakrývajúce obsah kufra pred zvedavcami, obsahuje plytký úložný priestor – na drobnosti.


Voľnobežné Silencio
peugeot_308_test_3.jpgModerná benzínová tisícšestovka s variabilným časovaním a so zdvihom ventilov tichučkým voľnobehom excelentne reprezentuje benzínové motory v ich súboji s turbodieslami. Ak nepostrehnete prebudenú strelku otáčkomera, asi štartovanie pre istotu zopakujete.Krivka krútiaceho momentu s plochým priebehom zas núti motor do kontinuálneho ťahu v celom spektre otáčok. Vo vyšších sa už dá počuť, v najvyšších ho sprevádza sýte športové echo. A keďže ani konkurencia nespala, akceleračnými schopnosťami aj maximálkou sa testovaný P 308 pohybuje v danej kubatúre približne na jej úrovni.V službách TRENDU prekonal stovku za nameraných jedenásť sekúnd a dosiahol maximálnych 198 km/h podľa rýchlomeru. Pre náročnejších (závidiacich Golfu motor TSI) má tristoosmička v zálohe výkonnejšiu, priamo vstrekovú a prepĺňanú tisícšestovku.
Vráťme sa ešte k rovnomerne odstupňovanej prevodovke. Vyhovie skôr športovo založeným vodičom. Pre tých, čo na diaľnici radi šetria, by viac konvenovala ťažšia päťka.Pravda, „šesťkvalt“ s ekonomickým najvyšším prevodom by bol ideálny, no ten sa dodáva len k dvojlitrovému HDI. A tak nameranú priemernú spotrebu 7,3 litra na 100 km zaraďujeme len k dobrému priemeru.
Peugeot 308 aj do nepohody
Aj Peugeot 308 patrí k protagonistom francúzskej filozofie komfortného pruženia. Faktom však ostáva, že oproti tristosedmičke predsa len trochu pritvrdil, aj keď vylúčime vplyv pneumatík formátu 205/55 R16. Preto v ostrejších zákrutách karoséria menej zápasí s nakláňaním, a to je dobre.Na druhej strane osvedčená, ale jednoduchá zadná náprava v zákrutách na hrboľatom podklade viac odskakuje. No takéto poznatky získate len pri ostrejšej jazde. S pokojným používateľským prístupom nejaký ten hendikep v porovnaní s viacprvkovou nápravou jednoducho nerozpoznáte.Naopak, Peugeot 308 budete vnímať ako mimoriadne pohodový, ľahko ovládateľný automobil. Zvyknúť si však treba na pozvoľnejší nábeh brzdného účinku po stlačení brzdového pedálu.
Kórejská hrozba
Tristoosmička má minimálne jednu veľkú prednosť, vyzerá dobre. Najmä pri pohľade spredu doslova žiari optimizmom a eleganciou. A čo je nemenej dôležité, priestranný a presvetlený interiér je rovnako nápadito tvarovaný, pričom kvalitou použitých materiálov plne konkuruje špičke v triede.Ak k tomu prirátame komfortné pruženie a dobrú ovládateľnosť, o osud tohto auta sa netreba obávať. Navyše si dovolíme tipovať, že auto s takým efektným vonkajškom má nadpriemerné šance osloviť ženy vodičky.Na druhej strane absencia viacprvkovej zadnej nápravy ho zrejme pripraví o priazeň časti motoristov – fajnšmekrov, ktorí uprednostňujú tvrdší podvozok a žiarlivo sledujú správanie svojho miláčika pri športovom zdolávaní technickej trate.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára